Sunday, August 24, 2008

Väderdag

Hallå!
Idag ligger vi stopp på grund av dåligt väder. Vi åkte ut klockan 05:30 i morse, men när vi rundar Donna nock och siktar söder över så får vi vinden rätt i stammen och flyger som en vante fram i vattnet. Jag förstod redan då att detta inte skulle gå vägen. Efter en stund så hör man Windcat 10 och Windcat 8 att dom ropar på traffic och säger att dom saktar ner och lägger sig i 14 knop, istället för 27 knop. Efter en stund när jag kommer in i ovädret jag med, så saktar ja från 23 till 18 knop.

Men när vi väl kommer ner till fältet så är sikten skit och det blåser en 16 m/s. Våghöjden var runt 2 - 3 meter. Så ja bad Wind Solution att starta sin bowthruster och göra så mycket lä som hon kunde. Jag gjorde 2 försök ock kom till på det sista. 4 personer kom ombord och jag körde bort dom till LN15 (tornets nummer). När vi väl är där så kör jag till, men märker sen när vi skall backa ifrån att vinden trycker oss mot strömmen. Så vi tar beslutet att vi går åter hem!

Efter att jag kört tillbaka till WS och släppt av dom 4 personerna så ligger fortfarande Windcatarna och vågar inte gå till! Så Provider är känd nu för att gå till i dåligt väder =)

Så nu sitter vi i lägenheten och jag skall börja göra klart alla veckorapporter nu!
Ha de så gött hemma!

Vindkraftverk - En Siemensgubbe som klättrar upp

Provider - Ligger och bunkrar framför alla Windcatar

Windcat 8 - Ännu en konkurentPå natten - Ligger och arbetar och ger ström på natten
Sång övning ombord på Wind Solution - Våran helt egen skeppskör, Men egentligen var det brandteamet som hade brand och livbåtsövning! =)

Johannes Claeson
Ombord på Provider

No comments: